Mariëtte van der Zon is 62 jaar, woont samen met haar man in Zoetermeer en heeft twee volwassen kinderen. Na ruim 25 jaar in het onderwijs te hebben gewerkt, heeft ze vorig jaar haar fulltime baan opgezegd en is ze als remedial teacher/leesspecialist Master Sen aan de slag gegaan in haar praktijk Lees je Wijs.

De Kerstvakantie zit erop. Deze week komen mijn leerlingen weer langs. Terwijl we de trap oplopen naar de praktijkruimte vraagt mijn leerlinge Serah hoeveel boeken ik al gelezen heb voor de Boekenbingo. Samen kijken we naar het whiteboard waarop alle lijsten hangen. Bij elk boek dat ik al heb gelezen, heb ik een smiley geplakt. Zo kunnen mijn leerlingen zien, welke boeken ik al uit heb. Serah is echt onder de indruk. “Wow…..zoveel boeken al!” Ik vertel haar dat ze ook mee kan doen door een aantal boeken van de lijst te lezen. Ze leest graag maar heeft wel duidelijk voorkeur : Geronimo Stilton, Dagboek van een muts, De grootste ettertjes en stripboeken. Hoewel ik het echt fijn vind dat ze bijna elke dag thuis leest, hoop ik stilletjes dat ik haar zover krijg dat ze een boek van de Boekenbingo-lijst gaat lezen. Ik laat haar de stapel zien waaruit ze kan kiezen. En ik ben blij verrast dat ze besluit Geheim Agent Oma en de grote goudroof van Manon Sikkel te gaan lezen. Ben reuze benieuwd wat ze ervan vindt….

De meeste andere leerlingen in mijn praktijk vinden lezen lastig en lezen niet graag. Op school merken ze steeds weer dat ze niet goed kunnen lezen en dat frustreert hen. Ik probeer hen weer zelfvertrouwen te geven en kijk hoe ik hen kan helpen bij het leren lezen. Iedere keer is het weer een uitdaging en een zoektocht om een boek te vinden dat bij hen past en dat ze ook zelf kunnen lezen. Hoe fijn is het dan dat ze trots komen vertellen dat het boek uit is.
Bij de start van de Boekenbingo heb ik me uiteraard afgevraagd hoe ik mijn leerlingen ook kan laten meedoen. Dat is lastiger dan ik gedacht had. Ik geef geen les op een school en kan dus niet collega’s en klassen enthousiast maken om mee te doen. Mijn praktijk is kleinschalig en enkele leerlingen zijn nog in de beginfase van het leren lezen. Er zijn niet of nauwelijks boeken van de lijst die ze zelf kunnen lezen. Toch heb ik een manier gevonden om met al mijn leerlingen in mijn praktijk mee te doen aan de Boekenbingo.
Tijdens de begeleiding wil ik de prentenboeken van de lijst voorlezen en bij bovenbouwleerlingen gebruiken bij begrijpend lezen. Ook zal ik fragmenten uit de boeken inzetten voor technisch lezen, spelling en oefenen voor begrijpend lezen. De informatieve boeken van de lijst zullen hiervoor erg geschikt zijn. Van alle boeken die in de les gebruikt worden of gelezen door de leerlingen zelf, hang ik een cover op het whiteboard; ze mogen met een smiley-sticker aangeven hoe ze het boek vinden. Als het lukt, kunnen ze er ook een stukje over schrijven. Zo kunnen de leerlingen iedere week zien wat we al samen gelezen hebben. Hopelijk stimuleert het hen ook….

Deze week ben ik toch weer aangenaam verrast door enkele boeken van de lijst. De man met de zeegroene ogen van Koos Meinderts en Sanne te Loo vind ik echt een pareltje dat ik binnenkort zelf ga aanschaffen. Dat boek mag niet ontbreken in mijn boekenkast. Het tweede boek dat mij heeft verrast is De Woordsmid van Patricia Forde. In het begin moest ik er even inkomen, maar al snel was het intrigerend en spannend en kon ik het moeilijk weg leggen.
Op dit moment staat de teller op 26 boeken dus ik ben al bijna op de helft. Ondertussen ligt er alweer een stapel van de bibliotheek klaar en ga ik rustig verder met lezen. Ik hoop dat de vonk ook overslaat bij mijn leerlingen……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *