Nadat ik, Ilona de Kok, zelf aan een aantal edities van de Boekenbingo had deelgenomen besloten we vorig jaar voor het eerst op school mee te doen. De leerlingen van groep 4/5 gingen de uitdaging aan en lazen de boeken van de onder- en middenbouwlijst. Dit heeft ons enorm veel opgeleverd en daar vertel ik jullie graag meer over.

Wat leverde het mijn klas op?

Ten eerst bracht het de kinderen enorm veel leesmotivatie. Vanaf de eerste dag begonnen de kinderen fanatiek te lezen. Niet alleen tijdens de ingeplande leesmomenten volgens het rooster, maar ook wanneer de kinderen klaar waren met ander werk werden er leesboeken uit de laatjes gehaald. Als leerkracht kon ik hier enorm van genieten en las ik natuurlijk lekker mee. 

Naast leesmotivatie bracht het ons bovendien heel veel leesplezier. De kinderen ontdekten boeken die ze normaal gesproken niet uit de kast zouden pakken. Ze hebben boeken leren waarderen. En als ik nu weer een kind in de weer zie met Het handboek voor viezeriken van Sanne de Bakker dan weet ik dat we dit aan onze deelname te danken hebben. 

En nu? Doen we weer mee?

Zeker weten! Naast mijn enthousiasme en het enthousiasme van de kinderen werd ook één van mijn collega’s enthousiast. Ook zij deed vorig jaar voor het eerst mee aan de Boekenbingo. Al snel kwamen de ideeën. Natuurlijk wilden we zelf weer meedoen, maar het leek ons geweldig om met de hele school mee te doen. De plannen werden gemaakt en er werd volop gebrainstormd over of dit haalbaar was voor ons en hoe we dit zouden aanpakken. Maar één ding was zeker, we waren vastberaden om dit op touw te zetten. En zo gezegd zo gedaan, inmiddels zijn de kinderen enthousiast aan het lezen voor de Boekenbingo van 2022.

Hoe hebben jullie dit georganiseerd?

In onze centrale hal hebben we alle posters opgehangen waarop de covers van de boeken zijn te zien. Zo kunnen alle kinderen zien welke boeken er op de lijst staan en welk boek er bij welke bouw hoort. We hebben voor iedere groep een account gemaakt op de website en in ieder lokaal een afstreeplijst opgehangen. Ook hebben we gezorgd dat alle benodigde beoordelingskaarten in de groepen aanwezig zijn. We hebben contact gezocht met de bibliotheek, boeken gereserveerd en onze leesconsulent gevraagd om een pakket met boeken samen te stellen bij de lijsten. En toen was het moment daar, tijd om te beginnen. De boeken stonden klaar op de kast, de kinderen stonden te trappelen en wij konden gaan aftellen. Daar gaan we, op naar het felbegeerde woord: BINGO!

De kinderen mogen tijdens de leesmomenten de boeken uit onze hal pakken. Wanneer ze een boek uit hebben, schrijven ze een korte recensie op de beoordeling kaartjes en leveren deze vervolgens in bij de leerkracht. Ze strepen het boek af op de kaart in de klas en kunnen een nieuw boek pakken. De leerkracht verwerkt deze beoordeling op de website en plakt de kaarten vervolgens op de posters in de gang. Zo kunnen de kinderen van elkaar lezen wat er over de boeken wordt geschreven. Tevens lezen we in de groepen voor uit een boek van de lijst.

En natuurlijk lezen wij als leerkrachten mee om zelf ook bingo te halen. Mijn collega en ik weten zeker dat dit een jaarlijkse traditie gaat worden bij ons op school!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.